Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

http://www.atilf.fr/dmf/definition/peine 
     PEINE     
FEW IX poena
PEINE, subst. fém.
[DÉCT : peine ]

A. -

"Souffrance" : Mais aucun cognoist les drois et il juge injustement, il fait avaricieusement ou pour grace et proffit acquerir ou pour paine et damage eviter. (ORESME, E.A., c.1370, 315).

B. -

"Effort" : Car toute chose qui a difficulté en son mouvement a plus de labour et de poine de tant comme son mouvement dure plus et n'a pas tres bonne disposicion. (ORESME, C.M., c.1377, 298).

 

-

Mettre grand peine à qqc. : ...comme ceulz qui mettent que il sont infiniz, si comme Empedocles i met grant poiene [sic]. (ORESME, C.M., c.1377, 620).

 

-

Mettre peine de faire qqc. : Et toutesfois que les presidenz sont negligenz de tele cure commune, lors est il convenable que chascun mecte paine de faire chose par quoy il puisse ses filz et ses amis adrescier a vertu ou eslire (ORESME, E.A., c.1370, 534).

 

-

Mettre peine à + inf. : Et pour ce, tele chose qui est injuste et inequale, le juge tempte et met poine a la ramener et reduire a equalité. (ORESME, E.A., c.1370, 289).

C. -

"Difficulté" : Comme celui qui trahine son vestement pour ce que il ne ait labeur et poine ou tristece a le souslever et faint que il a grant labour a le trahiner et que il en est grevé. (ORESME, E.A., c.1370, 389).

 

-

Peine pécuniaire : Item, vers les pretores ou cours, les riches ont damage et peine pecuniaire se il ne discutent les causes et se il ne font les jugemens (ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 191).

 

-

À peine

 

.

"À peine, difficilement" : Et que a poine eüssent il trouvé qui eüst tant fait pour eulz meïsme. (ORESME, E.A., c.1370, 448).

 

.

"À contre-coeur" : Et se il le [le magnanime] convient monstrer que il a besoing, ce doit il faire a enviz et a painne (ORESME, E.A., c.1370, 254).

 

.

À grand peine : ...car quant une personne en son enfance, en joenesce, se acoustume a aucunes operacions, se il les maintient, gueres a grant painne les puet aprés delaissier. (ORESME, E.A.C., c.1370, 148).

D. -

"Punition" : Il est expedient que le prince face les peines apparoir, et que il semble que il ne fait pas teles choses pour parvipension ou desprisement. (ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 250). Il ne entendoient pas que ceste prison fust a l'element du feu pour paine, mes pour garde. Et par aventure, il entendoient - et est certain d'aucuns philosophes - que elle est pour poine aus ames des pecheurs. (ORESME, C.M., c.1377, 516).

 

-

Peines corporelles : Paines corporeles et pugnicions de vitupere ou de damage. (ORESME, E.A.C., c.1370, 533).

 

-

Sur peine de + inf. "Sous peine de" : Si comme de ce qu'en une cité fu deffendu sur painne de perdre la teste que nul estrange ou forain ne montast sus les murs de la cité. (ORESME, E.A.C., c.1370, 324).

E. -

"Tort"

 

-

Faire peine à qqn. "Faire du tort à qqn" : Item, quant un homme nuist et fait poine hors la loy a aucun qui ne li contrarioit pas ou nuisoit et il fait tele chose lui voulant, il fait injuste. (ORESME, E.A., c.1370, 326).

F. -

"Pénitence" : Item les painnes que l'en impose a ceulz qui pechent et font mal demonstrent que vice et vertu resgardent et sont en delactacions [sic] et tristeces, car telles painnes sont bailliees comme medicines contre les vices et medicines sont faites de choses contraires a la maladie. (ORESME, E.A., c.1370, 152).
 

Oresme Charles Brucker


© ATILF - CNRS & Université de Lorraine 2015
La présente ressource est produite et diffusée par l’ATILF à des fins de consultation pour l’enseignement et la recherche, à l’exclusion de toute exploitation commerciale. La citation d’un extrait de la ressource au sein d’une publication scientifique est autorisée sous condition de porter la mention suivante :
DMF : Dictionnaire du Moyen Français (DMF 2015), http://www.atilf.fr/dmf, ATILF - CNRS & Université de Lorraine.